dry needling

Bij dry needling wordt met behulp van een naaldje de trigger point behandeld om de spier te helpen ontspannen. Daarnaast kan je de behandeling ook richten op de versoepeling van de bindweefsellaag.

Wanneer je dier bang is voor naalden kan hetzelfde effect ook met een speciale acupunctuurkop op de MLS laser worden bereikt.

Wat is dry needling?

Dry needling wordt uitgevoerd door een dierenfysiotherapeut of dierenarts om pijnklachten in de spieren te helpen. De naam ‘dry needling’ is gebaseerd op dat er geen vloeistof loskomt vanuit het naaldje. Dry needling therapie is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de energie in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt per keer, wordt het naaldje op en neer bewogen gedurende een kortere tijd en wordt er gericht op triggerpoints. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak een uitstralende pijn veroorzaakt.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Het inbrengen van het naaldje voelt het dier niet heel erg. Wanneer het naaldje in de triggerpoint gaat, dan spant de spier zich even kort aan. Dat geeft soms een soort kramp gevoel maar daarna ontspant de spier zich meestal direct. Dit betekent ook dat het dier zich daarna weer beter kan bewegen. Kortom, een goede methode om je dier weer op de been te brengen.

detailbeeld naaldje

Triggerpoints kunnen zich uiten als

• Pijn in de spier
  • Stijfheid
  • Beperking van dichtbije gewrichten
  • Verminderde kracht in de spier
  • Ander bewegingspatroon
  • Pijngedrag

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Na een ongeluk
  • Door chronische klachten na overbelasting
  • Door een verkeerd passend zadel
  • Door een slecht passend tuigje